
Zlepšení parkování v úzkých ulicích a křižovatkách
Přínos
Pohodlnější parkování bez rizika, zvýšení bezpečnosti pohybu v obytných zónách a zlepšení vzhledu ulic.
Podrobnosti
STAV
Parkování v úzkých ulicích obytných bloků je rok od roku složitější. S přibývajícími auty ubývá místa. Řidiči jsou tak nuceni parkovat nestandardně. To je jednak složité pro ně, zároveň zhoršuje vzhled ulic a pohyb v nich a přináší i horší bezpečnost pohybu chodců. Auta parkují podélně jedním kolem na chodnících a zeleni (někde již zlegalizováno, jinde tolerováno).
PROBLÉMY
1/ Z pohledu řidiče: není kde parkovat. Dlouhé zoufalé hledání místa. Není jisté, kde se smí (značka, tolerovaný status quo) parkovat a jak (ze zákona nutná průjezdnost 3m na pruh, 5m odstup od křižovatky. S tím související možné pokuty. Poškozování auta najížděním na vysoké obrubníky, vymleté díry v zemi za nimi atd. *
2/ Z pohledu obyvatele:
Nehezké prostory mezi chodníky a silnicí, kde býval trávník.
3/ Z pohledu chodce:
Snížená bezpečnost přecházení v křižovatkách, zejména pro děti. **
ŘEŠENÍ
1/ Nejlevnější část řešení je vyznačení 3 m pruhu průjezdnosti na vozovku v jednosměrných ulicích. Žluté vyznačení vozovky v předepsané vzdálenosti od křižovatky.
2/ Úprava ulic tak, aby se zjednodušilo a zlegalizovalo parkovaní. Tedy osazení značek "parkování na chodníku“, jednak úprava krajů vozovky – snížení obrubníků, vydláždění prostoru za nimi (pruh pro kola aut na chodníku) například zatravňovací dlažbou.
*Příklad: Ulice Železničářská mezi Skalní a Mohylovou.
** Příklad: Roh ulice Skalní / Masarykova u prodejny potravin, kde neustále stojí auta „na blikačky“ – špatná možnost přejít ulici s kočárkem, děti musí vejít do ulice nebezpečně mezi auty.
Poznámka: Řešením rozhodně není jakákoliv forma zpoplatnění parkování, případně zákaz parkování na obrubníku v místech, kde je to nyní pouze status quo. To problém neřeší, naopak. Zpoplatnění navíc dopadá z logiky věci víc na méně majetné.
Lokace: Vím o problémech v okolí mého bydliště (Železničářská, Staniční, Skalní, Dílenská, Sadová, Poštovní, Lesní, Smrková, V Homolkách), ale určitě budou i další ulice.
Zhodnocení proveditelnosti
Odbor finanční | Nevyjadřuje se | |
Odbor stavebně správní a investic | Problematika parkování se řeší komplexně na celoměstské úrovni, projekt se proto nehodí do participativního rozpočtu. | Neproveditelný |
Odbor životního prostředí a dopravy | Nevyjadřuje se |
Kontakty
Potřebujete jakékoli informace? Kontaktujte nás.
Bolla Richard, koordinátor projektu, bolla@plzen.eu